Alla inlägg under mars 2011

Av Agnes - 31 mars 2011 18:04

Tillbaka i Luleå. Jag är trött, lite allmänt småirriterad och väldigt glad att vara tillbaka helt ensam i min egen lägenhet! Missförstå mig rätt, det har varit en jättekul resa till allra största del med det är jobbigt att bo tillsammans med sju andra personer.


Sidåkningen var riktigt häftig. Pisterna var kanske inte perfekt preparerade men det vägdes upp av att nästan inga körde där (alla höll sig utanför pisterna i all lössnö) och att backarna därför höll sig fina hela dagen, under de fyra dagar vi åkte körde jag inte på en enda liten isfläck. Mina bilder som jag tog blev tyvärr totalt värdelösa (hoppas på att få bilder av någon annan lite senare) vill dock visa ungefär hur det såg ut vid backarna. Vet inte hur tydligt det syns men ni kanske kan se pisten en bra bit bort (jag stod i liften och tog bilden) och sen den helt uppkörda lössnön på bägge sidor. Så såg det ut i princip överallt de senaste dagarna, i början fanns det fortfarande mycket orörd snö.

 


Det var faktiskt en upplevelse ('ven om jag först trodde att jag skulle dö) när vi åkte ut i "Uffes vägg", den brantaste offpisten dit det gick att ta sig med lift ganska snart efter att den öppnats. Backen var rejält brant och här och där fanns det stora klippblock som man helst skulle undvika så det var inte bara att köra. Dessutom var lössnön så djup att jag i vissa svängar när jag tryckte till ordentligt hade snö en bra bit upp på låren. Det var i alla fall nära till marken och man ramlade mjukt, något jag själv fick uppleva när jag väl klarat av det branta partiet och kom ut på flacken. Visst rullade jag runt till mage men annars var det en ganska fånig vurpa, det sprutade inte massa snö, skidorna löste inte ut och jag rullade inte ens en decimeter nedför backen...


Nu ska jag gå och fixa nån mat, försöka packa upp det värsta och sen kolla på hockey. Ska försöka uppdatera snart igen med lite fler detaljer från resan =)

Av Agnes - 26 mars 2011 20:55

Färdigpackat! Nu bär det snart av till riksgränsen, ocnär jag säger snart överdriver jag inte. Visst går tåget imorgon men det går tidigt! Min väckarklocka är ställd på halv fyra på morgonen (vintertid, sommartid får jag faktiskt sova till halv fem men som att det skulle vara någon tröst när klockan ringer). Med tanke på att vad klockan är nu och den sömn jag redan missat borde jag verkligen sova nu men det känns lite extremt att lägga sig innan 10, jag skulle ändå inte kunna somna. Hinner däremot inte skriva ett långt inlägg utan ni får nöja er med en kort uppdatering av vad som hänt sen sist.


Hållfasthetstentan kunde definitivt gått bättre. Jag vet inte vad som hände men jag lyckades inte lösa en enda utav uppgifterna på rätt sätt trots att jag trodde att jag förstått dem. Ekonomitentan valde jag att inte ens skriva eftersom jag fokuserat på hållfasthetsläran och därför inte pluggat ekonomi.


Förutom tentapluggande har jag gått och blivit hockeynörd, lagom till att skidtävlingssäsongen tog slut hittade jag någonting att ersätta det med. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad kommentatorerna pratar om och det där med att hålla koll på vilket lag som är vilket är fortfarande förvirrande (kan de inte hålla sig till en en variant av tröjor?) men jag har blivit bättre! Vet inte riktigt vad som hänt med mig egentligen, jag har aldrig gillat sport förut...


Men nu är det dags att hoppa in i duschen och krypa i säng så att jag orkar upp imorgon. Räkna inte med några inlägg den kommande veckan, kommer antagligen inte ha tillgång till internet eller särskilt mycket tid för skrivande. Vi kommer tillbaka på torsdag så förhoppningsvis kommer jag ihåg att skriva antingen då eller åtmintone i slutet på veckan.

Av Agnes - 21 mars 2011 18:39

I lördags byggde vi en snögubbe, han var dock inte särskilt långlivad. Bara några timmar efter sin födelse hade han blivit vandaliserad och idag när jag gick förbi fanns bara likdelarna kvar. Hans halshuggna huvud låg flera meter från den massakerade kroppen, krossat på gångvägen. Antar att man inte kunde förvänta sig något annat när vi byggde honom nära universitetsområdet mitt under tenta-p helt oförmögen att försvara sig mot alla galna/frustrerade studenter.

Han var i alla fall glad under sitt korta liv och kanske var det lika bra att någon gjorde slut på hans lidande för plusgraderna börjar ha effekt på snön.  


Annars har det varit mycket plugga-plugga-plugga för mig under de senaste dagarna, kan inte säga att jag kommit så långt men jag har i alla fall försökt. Har blivit endel tränande också med varierande effekt. I fredags kunde jag inte röra mig normalt och än mindre sova pga. att jag hade ont i ryggen (snacka om att jag kände mig gammal...) efter en mindre lyckad "striking cobra". Det gick dock över tills på lördagen då jag bytte ut det mot omedgörliga ben efter ännu ett spinningpass med  den jobbiga killen. Nu när kroppen äntligen(!) känns normal igen förbereder jag mig för att gå iväg till ett box-pass för första gången på jag vet inte hur länge, räknar med att inte orka lyfta ens en nagel imorgon.


Fast jag är faktiskt på bra humör idag trots snögubbens tragiska död för gissa vad: jag kan antagligen åka hem över påsk! =)

Var och skrev upp mig på labblistan idag och upptäckte att jag har drygt en vecka ledigt kring påskhelgen vilket jag inte hade räknat med.

Av Agnes - 17 mars 2011 17:45

Tydligen är jag dålig på att hålla vad jag lovar, som mamma påminde mig är det faktiskt torsdag idag... Kan bara skylla på att jag verkligen inte är på skrivhumör och att jag inte har något roligt att skriva om.


Tentan i tisdags gick inte bra och pluggandet sen dess har gått ännu sämre. Det enda possitiva är att jag är klar med hälften av sommarjobbsansäkningarna jag tänkt skicka in, men de tog ett antal timmar längre än jag hade räknat med så där försvann hela gårdagen. Idag har jag suttit med ett och samma tal i fyra timmar innan jag gav upp och kollade på herrarnas skidskytte istället. Som ni märker är jag kanke inte på världes bästa humör... =P


Imorgon ska jag gå till stuks kontor för en intervju (jippie! precis vad jag vill göra, jag som älskar intervjuer med frågor som "vad är dina bästa kvaliteér enligt dig själv" och liknande) men det är det enda som är kvar att göra när det gäller caféprovjobbandet.


Så, slut på allmänna uppdateringar och tillbaka till den utlovade beskrivningen av skidresan =)


Trots allt extra pluggande det innebar och alla timmar jag fick spendera både på buss och tåg var det definitivt värt det! Tänkte inte gå in så mycket i detalj om vad vi gjorde och när (delvis för att jag skulle blanda ihop det och säga fel hela tiden) men måste ju passa på att visa några bilder.


Måndagen och tisdagen ägnades åt slalom. Jag bjöd själv på den första vurpan, vilken tyvärr inte fångades på bild, men förutom det var det som vanligt Ida som ledde vurpligan. Redan efter första åket började jag känna av mina ben, tydligen har inte träningen gjort särskilt mycket nytta... Tror inte jag var ensam om att vara helt slut på tisdagskvällen men vi hade åtminstone två härliga dagar!

  

Ja, vad ska man säga om de här bilderna egentligen...? Det finns en anledning till att jag är som jag är med tanke på vilken familj jag har ;P


På onsdagen var det dags för Eriksson-cupen i längskidåkning med alla de stora namnen på plats.   

Här ser ni några utav de åkarna som inte blandade sig i toppstriden men trots svåra förhållanden med både skräp i spåren, branta utförsbackar (lätt överdrift men det fanns backar!) och inte minst snöstorm (okej, det snöade i alla fall)gjorde ett bra lopp.


"Northug" var länge en utav storfavoriterna men efter ett litet missöde då han kolliderade med Ida "Ingemarsdotter"  tappade han alla sina chanser och fick nöja sig med en fjärdeplats.

 


Två åkare som länge låg i täten och här visar upp sin fina åkteknik som de jobbat mycket på var "Kalla" och Ida "Ingemarsdotter".

  

Dock kunde inte ens ett starkt sammarbete få dem att mäta sig med  "Haag" som spurtade till sig en lätt seger. (klicka på bilderna för att se dem i större format)

  


Efter en jobbig dag i skidspåren firade hela tävlingssällskapet med att äta ett nyttigt mellanmål för att på bästa sätt ladda upp inför kommande tävlingsdagar.

Chokladbakelser, cheesecake, paj och brownies följdes av en näringsrik påse chips.Efter detta var "Kalla" tvungen att lämna återbud inför kommande starter och begav sig tillbaka till Luleå igen.


Kortfattat: Jag hade jättekul och är glad att jag lyckades smita iväg några dagar.

Av Agnes - 13 mars 2011 00:01

Orkar egentligen inte skriva men tänkte vara snäll och ladda upp en bild så snabbt som möjligt. Förlåt att bilden blir så dålig/konstig men det är inte lätt att få till en bild där hela utklädnaden syns... Eftersom jag inte har någon kamera blir det konstiga bilder men det är förhoppningsvis bättre än inget!

   

Som ni ser är det mössan som gör hela utklädnaden (tack mamma!!), skorna blev ganska misslyckade och kjolen totalt värdelös men det funkade ändå.

Festen var kanske inte världens roligaste, vilket förklarar varför jag är hemma och kan skriva det här innan tolv, men den hade sina stunder.


Nu är det dags för mig att sova så jag orkar ta mig upp och plugga imorgon. Kommer nog bli dåligt med uppdateringar innan tisdag men då tänkte jag försöka mig på ett lite längre inlägg om skidresa och allt annat som hänt.

Av Agnes - 5 mars 2011 21:58

Måste göra ett snabbt tillägg till det förra inlägget.

Hur vet man att man har riktigt bra vänner? De kommer och håller en sällskap även när man måste göra skolarbeten sena kvällar och helger trots att de inte måste vara där!


Igår satt jag och jobbade i princip hela dagen med den sista ritningen och vem var där större delen av tiden? Amanda. Visst hade hon några saker som hon också behövde göra men inte samma tidspress så hon hade definitivt inte behövt sitta där hela eftermiddagen och en bra bit av kvällen. Vem kom och hälsade på när jag jobbade vidare ikväll? Först Sofia(som lurade med sig två kompisar) och Irmeli och sen Henrik. Visst skulle de på fest i samma byggnad men de tog sig ändå tid att komma och säga hej och tycka lite synd om mig. Nyss ringde Sofia bara för att fråga om jag fortfarande satt kvar i skolan och ville ha sällskap.


Detta tillsammans med bra musik är vad som fortfarande håller mig uppe, annars tror jag att jag hade gett upp för länge sen. Blev ett väldigt töntigt inlägg men jag skyller på att jag är trött.

Av Agnes - 5 mars 2011 20:45

Tyck synd om mig! Jag sitter i skolan klockan halv nio en lördag-kväll och kämpar med ett dumt CAD-program =S

Just nu tar jag en liten paus och försöker rensa hjärnan lite så att jag kan göra klart det sista sen så tänkte att jag lika gärna kunde visa upp någon form av livstecken för er, vet att det var ett tag sen sist. Det har varit otroligt mycket att hinna med den senaste veckan i och med att jag bestämde mig för att följa med på skidresan med familjen och alltså har fått jobba dubbelt så mycket de senast dagarna. Det har inte gjort saken bättre att "vissa" gruppmedlemmar snarare förstört än hjälp till vilket lett till ännu mer plugg för min del. Nu börjar det dock närma sig slutet så att jag kan få gå hem, skriva några sista ord i rapporten och sen börja med packningen.


Förlåt att jag klagar så mycket men jag kan lova att jag är på bättre humör idag än jag var igår! Kan förvarna redan nu att det antagligen kommer bli dåligt med uppdateringar ett tag framöver då det börjar närma sig tenta-p.


Slut på rasten! Nu är det dags att ta tag i det sista så att jag kan få komma hem någon gång. Sömn har inte riktigt legat högt på prioriteringslistan den senaste så känner att jag har lite att ta ikapp.

Presentation

Författare

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards